Translate

söndag 4 mars 2018

Jan Björklund på skolbesök i Skaraborg samt träff med liberalerna.



J
Jan Björklund besökte Skaraborg 28/2. Då Björklund prioriterar skolan besökte vi Helenaskolan i Skövde. Det första Jan gjorde var att ta av sig ytterkläderna och direkt spela bordtennis med eleverna som han såg i trapphallen. Efter det besökte vi en spetsklass i matematik. Eleverna programmerade för tillfället samt fick möjligheter att diskutera skolpolitik med Jan Björklund. Efteråt fick vi diskutera skolan och dess behov med lärare,rektor och elevhälsoteam på Helenaskolan.

Lektionsbesök på Helenaskolan i Skövde. Ulla-Britt Hagström, ordförande Liberalerna Skövde, Jan Björklund,
Toppkandidaterna på riksdagslistan Pär Johnson, Lidköping samt jag från Skövde var med hela dagen.
Samtal med personal från Helenaskolan.

Det var många spännande möten. Jag,Pär Johnson samt Adam Alfredsson ( Jans pressekreterare) åkte vidare med Jan Björklund till Broholmskolan i Lidköping. Eleverna där förberedde sig inför nationella prov. Broholmskolan är en fristående skola F-9 där alla elever är godkända. De satsade mycket på relationen till eleverna, små grupper ( eleverna lär sig bäst om de är trygga) samt hade en hel del undervisning utomhus.

Jag är imponerad av hur Jan Björklund mötte elever samt personal. Vi har en mycket kunnig partiledare samt fd utbildningsminister som jag har fullt förtroende för.

Vi är på väg att återerövra vår position som det parti som väljarna har förtroende för i skolfrågor.
Artikel: Liberalerna vinnare när väljarna rankar skolpolitik.

Det blev även ett möte med övriga liberaler i Skara där övriga liberaler från distriktet var inbjudna.

Jag har de senaste 26 åren arbetat i skola och förskola. 14 år på högstadiet varav 1 år på gymnasiets byggprogram som  växlades med Vasaskolans högstadium),10 år i förskolan, samt är nu inne på mitt andra år på Lundenskolan som är från förskoleklass till åk 6. Jag har även under tiden jag arbetade på högstadiet skaffat mig erfarenheter som skyddsombud för lärarförbundet. 
De erfarenheter jag har från småbarnsavdelning på förskolan upp till gymnasiet varvat med rollen som skyddsombud har gett mig  förståelse av skolan och förskolan som jag tar med mig in i politiken. 
Jag skulle vilja säga : Håll i, håll ut. Skolan först! Vi har inte råd att inte satsa.Bättre bygga hela barn än att låta de misslyckas och ta igen det senare. Tidiga insatser, utmaningar till de som behöver utmanas, stöd till de som behöver stöd.Vi är alla olika.Lärare ska ha de förutsättningar de behöver för att klara uppdraget. Skolan möjliggör klassresor samt är nyckeln till integration.


Liberalerna Skaraborgs toppkandidater på riksdagslistan med Jan Björklund.
Pär Johnson är nr 1 och jag har en hedrande andraplats.


Jan Björklund spelar gärna bordtennis med eleverna.
Björklund och en skolklass i Lidköping.

Läs mer : SLA

Läs mer :Skövde Nyheter